- مهارت فن بیان
به عنوان مدرس اگر مهارت فن بیان و سخنرانی را نداشته باشید، بدون شک نمیتوانید توجه افراد را به آموزشهای خود جلب کنید. زیرا شما با استفاده از نحوه صحبت کردن و فن بیانتان میتوانید اطلاعاتی که در اختیار دارید را به دیگران منتقل کنید.
افراد بسیاری هستند که به دلیلی بیتوجهی به این مهارت و با وجود علم و دانش بالایی که دارند، نمیتوانند آنها را به درستی به دیگران منتقل کنند. اگر تمایل دارید که مانند این افراد نباشید، یادگیری این مهارت را جدی بگیرید
این نکته مهم را هرگز فراموش نکنید. بسیاری از افراد به خاطر این باور که نمیتوانند فن بیان خود را تقویت کنند و یا لکنت زبان دارند، راه آسانتر را انتخاب کرده و دور مدرس شدن خط میکشند. این کار کاملا اشتباه است. شما میتوانید با شرکت در کلاسهای آموزش فن بیان، به راحتی این مهارت را تقویت کنید
چندین نکته را به منظور توسعه ارتباط موثر در آموزش آنلاین ارائه میدهیم:
بستر ارتباطی آنلاین برای دانش آموزان، معلمان و والدین ایجاد کنید
روالی روزمره و عادی برای ارتباط با دانش آموزان ایجاد کنید
اطلاعات مرتبط به کلاسها، تکالیف یا امتحانات را از طریق ایمیل، پیامک، تماس تصویری و غیره ارسال کنید
یک انجمن گفتگو برای دانش آموزان ایجاد کرده تا بتوانند ایده های خود را برای یادگیری بهتر با یکدیگر به اشتراک گذارند
در مورد پیشرفت دانش آموزان با والدین ارتباط منظم داشته باشید
2.مهارتهای زبان بدن
اگر تصور میکنید که در تدریس آنلاین نیازی به زبان بدن ندارید، سخت در اشتباه هستید قبل از اینکه مخاطبان صحبتهای شما را بشنوند و یا بخواهند اطلاعاتی در مورد شما به دست بیاورند، به زبان بدنتان توجه میکنند و مورد قضاوت قرارتان میدهند. این نکته هم در تدریس حضوری صادق است و هم در تدریس مجازی
شما باید بتوانید به عنوان یک مدرس حرفهای، روی زبان بدنتان کنترل کافی داشته باشید. به این معنی بدانید که:
چگونه باید بایستید و پاهای خود را حرکت دهید،
چگونه باید دستهای خود را حرکت دهید و یا در مقابل خود قرار دهید،
چگونه باید با مخاطبانتان ارتباط چشمی برقرار کنید،
نحوه صحیح حرکت سر را بیاموزید
احساساتتان را کنترل کنید تا در چهره و صورت شما شخص نباشند،
و….
فراموش نکنید که مخاطبانتان در همان 30 ثانیهای که شما را میبینند، از روی حرکات و رفتارهایتان شما را قضاوت میکنند.
رعایت ملاحظات فیزیکی و جسمانی مهم است مطالعه از روی کتاب با مطالعه از روی صفحه گوشی، لپ تاپ یا کامپیوتر متفاوت است. رعایت نحوه صحیح نسشتن، تغذیه، ورزش و مراقبت از چشم ها در آموزش مجازی باید مد نظر قرار گیرد. این مساله به قدری مهم است که کتابهای متعددی در زمینه بهداشت استفاده از ابزارهای الکترونیکی نوشته شده است آموزش مجازی از تعامل پیچیده شبکه محوری، محتوا محوری، فعالیت محوری و یادگیرنده محوری شکل می گیرد. با به کارگیری برخی مهارتها می توانید آموزش مجازی را به فرصت بهتر برای یادگیری بیشتر و عمیقتر تبدیل کنید. این مهارتها صرفا محدود به محیط آموزش مجازی نیستند و در عرصههای شغلی و زندگی شخصی نیز خیلی به موفقیتتان کمک میکنند. بنابراین بهتر است از این فرصت پیش آمده استفاده کنیم و این مهارت ها را در خود تقویت نمائیم.
مهارتهای برقراری ارتباط.3
بهترین مدرسان و معلمان، کسانی هستند که میتوانند به شکلی صحیح و موثر با مخاطبانشان ارتباط برقرار کنند. خواه مخاطبانشان کودکان باشند و خواه
حتما شما نیز در طول تحصیل در مدرسه و یا کلاسهای آموزشی که شرکت کردهاید با مدرسانی مواجه شدهاید که اطلاعات و سواد زیادی نداشتهاند، اما با مهارت برقراری ارتباط موثر توانستهاند توجه مخاطبان را به خود جلب کنند و کلاسهای آموزشی جذابی داشته باشند.
اگر قصد دارید مدرس شوید باید بتوانید سبک برقراری ارتباطی خود را با توجه به سن، فرهنگ، جنسیت، توانایی و میزان هوش افراد تغییر دهید تا بتوانید محبوب همگان شوید. باید بیاموزید که در چه جمعهایی میتوانید شوخی کنید و دیگران را بخندانید، از چه روشهایی برای جلبتوجه مخاطب استفاده کنید و با چه لحنی صحبت کنید.
بزرگسالان ارتباط مجازی با ارتباط حضوری تفاوت دارد.نحوه برقرای ارتباط صحیح در آموزشهای مجازی سختتر از آموزشهای حضوری است. این موضوع را فراموش نکنید و سعی کنید نحوه برقراری ارتباط با این شیوه تدریس را بیاموزید. را حتما
مهارتهای ارتباط سنکرون (همزمان) و آسنکرون (ناهمزمان). در ارتباط حضوری زبان بدن به فرد کمک میکند تا مقاصد خود را راحتتر بیان نماید ولی در ارتباط مجازی باید از زبان گفتاری یا نوشتاری برای بیان مقاصد استفاده شود. بنابراین در استفاده از کلمات و جملات باید بیشتر دقت کرد تا بتوان مقصود خود را به فرد مقابل انتقال داد
ابزارهای بسیاری برای برقراری ارتباط وجود دارد که معلمان میتوانند پیامهای خود را در قالب تماسهای ویدئویی، پیامهای متنی، اسکایپ، برنامههای رسانه های اجتماعی، ایمیل و از این قبیل منتقل نمایند. همچنین معلمان میتوانند از بهترین مهارتهای خود به منظور آموزش و ارتباط کارامد استفاده کنند. بهتر است هر روز با دانش آموزان ارتباط برقرار کرده تا آنها برای طرح سوالات یا ارائۀ رویکردهای خود در زمینۀ هر موضوعی راحت باشند. این کار تنها با ایجاد ارتباط کارامد امکانپذیر است. در ادامه چندین نکته را به منظور توسعه ارتباط موثر در آموزش آنلاین ارائه میدهیم
بستر ارتباطی آنلاین برای دانش آموزان، معلمان و والدین ایجاد کنید
برنامه روزمره و عادی برای ارتباط با دانش آموزان ایجاد کنید
اطلاعات مرتبط به کلاسها، تکالیف یا امتحانات را از طریق ایمیل، پیامک، تماس تصویری و غیره ارسال کنید
یک انجمن گفتگو برای دانش آموزان ایجاد کرده تا بتوانند ایده های خود را برای یادگیری بهتر با یکدیگر به اشتراک گذارند.
در مورد پیشرفت دانش آموزان با والدین ارتباط منظم داشته باشید
مدیریت زمان.4
زمان قابل ذخیره کردن و قابل انتقال نیست مربیان امروزی در تکمیل برنامۀ درسی در محدوده زمانی مشخص برای جلسات آموزشی مسئولیت بسیار مهمی دارند. در چنین مواردی اطمینان حاصل کنید جدول زمانی مناسب برای ارائۀ تجربیات موثر تدریس و یادگیری تدوین شده است. آنچه اهمیت دارد استفادۀ بهینه و عاقلانه از هر دقیقه است تا موجبات سردرگمی یا استرس دانش آموزان را فراهم ننماید. یک جدول زمانی تهیه کنید و اطمینان حاصل نمایید تمامی مولفههای مهم مانند موضوعات درسی، کلاسها یا جلسات، تکالیف، پروژهها، ارزیابی و بازخوردها در زمان مشخص شده گنجانده شوند. مابین هر جلسه استراحت کوتاهی داشته باشید تا موجبات آرامش خاطر معلین و همچنین دانش آموزان فراهم شود. در ادامه چندین نکتۀ مهم را به منظور توسعۀ مهارتهای مدیریت زمان ارائه میدهیم
یک جدول زمانی دیجیتالی برای کلاس تهیه کنید.
اطمینان حاصل کنید تمامی دانش آموزان به موقع در کلاسهای حضوری شرکت کنند.
اوقاتی را برای جلسات حضوری، تکالیف، استراحت های کوتاه، فعالیتها، پروژهها، بازخورد و غیره تعیین کنید.
یک پوشه یا فایل مجزا برای جدول زمانی تهیه کرده و آن را با دانش آموزان به اشتراک بگذارید.
در ارسال تکالیف یا پروژههای دانشآموزی انعطافپذیری را لحاظ کنید.
پیش از اتمام مهلت ارسال تکالیف برای دانش آموزان یک یادآوری ارسال کنید.
برای معلمان، دانش آموزان و والدین به منظور ایجاد ارتباط موثر یک تقویم یادآوری کننده تهیه کرده و ارسال نمایید
مهارت صبر و حوصله.5
فردی که قصد دارد حرفه تدریس را انتخاب کند، حتما باید مهارت صبر و حوصله را در خود افزایش دهد. زیرا همواره اتفاقاتی در کلاس آموزشی رخ میدهد و شرایطی به وجود میآید که اغلب دشوار و غیر قابل پیشبینی هستند. اگر شما به عنوان مدرس نتوانید این شرایط را تحمل و برای رفع آن اقدام کنید، مدرس موفقی نخواهید بود.
حتی ممکن است مخاطبانتان از شما بخواهند چندینبار مبحثی که بیان کردهاید را دوباره توضیح دهید. این توانایی و مهارت در آموزشها و تدریسهای آنلاین بیش از آموزشهای حضوری اهمیت دارد سعی کنید به دانشآموزان و همکاران خود اعتماد به نفس داده و در برابر ایشان صبوری پیشه کنید. معلم میتواند تنها از طریق صبر و شکیبایی دانش آموزان خود را تحت تأثیر قرار داده و الهام بخش آنها باشد..
برای افزایش مهارت صبر و حوصله باید:
برای دانش آموزان الگوی مثبتی باشید
با احترام رفتار کنید،
حامی و پشتیبان دانش آموزان باشید،
شرایط دانش آموزان را به خوبی درک کنید،
همدلی و همراهی داشته باشید،
با دانش آموزان ارتباط مکرر داشته باشید
دستورالعملها یا اطلاعاتی را به منظور توضیح برخی ابزارهای آنلاین در اختیار ایشان قرار دهید
روشهای جدید آموزشی را برای جلسات حضوری توسعه دهید
مشکلات دانش آموزان در زمینه دروس، تکالیف، پروژه ها ، امتحانات و …را حل کنید
آرام باشید و اعتماد به نفس داشته باشید
مهارت رشد فردی.6
بهترین کار این است که بر خلاف باور عموم تمام اطلاعاتی که در اختیار دارید را بدون کم و کاست به مخاطبانتان آموزش دهید انسانهای عصر دیجیتال بیش از هر زمان دیگر به مهارت خودرهیابی نیاز دارند. خودرهیابی یعنی اینکه فرد نیازهای خود را تشخیص دهد، برای رفع آن نیازها طرح داشته باشد و خود مسئولیت آن طرح را بپذیرد و البته از راهنمایی ها و مشورت دیگران بهره بگیرد. در آموزش مجازی به دلیل غیرحضوری بودن ما نیاز داریم که در برخی زمینهها مانند زمان مطالعه و نحوه مطالعه خودمان تصمیم بگیریم و مسئولیت آن را بپذیریم. بنابراین باید تلاش کنیم این مهارت ها را در خود پرورش دهیم. پس یادمان باشد، در آموزش مجازی خودرهیابی می شود؛ درک نیازهای یادگیری (چه چیزی را نمی دانم؟) یافتن طرحی برای رفع نیازهای یادگیری (از کی بپرسم؟ از کدام منبع یادگیری استفاده کنم؟) و پذیرفتن مسئولیت همه این فرآیندها (چرا این منابع را خواندم؟ چرا این میزان زمان را صرف کردم؟ و چرا با فلانی مشورت کردم؟)
اگر قصد دارید به مدرسی عالی تبدیل شوید باید همواره در حال تلاش برای رشد فردی خود باشید و مهارتهای لازم را در این زمینه بیاموزید، چه با آموزش دیدن و چه با مطالعه کردن. مهارتهای مانند
مدیریت زمان،
برنامهریزی و نظم،
دوری از کمالگرایی،
دوری از اهمالکاری،
خودشناسی،
شناخت ارزشها و استعدادها،
تقویت نقاط قوت،
… و
مهارتهای برنامهریزی.7
لازم است برای بهتر و راحتتر طی کردن مسیر مدرس شدن، برنامه ریزی دقیق و اصولی را بیاموزید بتوانید به اهداف خود برسید و موفق شوید. بدون برنامهریزی بدون شک در نیمههای راه از حرکت باز خواهید ماند زیرا نمیدانید قدم بعدی که باید بردارید، چیست
از طرف دیگر نیز میتوانید با برنامهریزی صحیح، در حین مواجهه با چالشها و مشکلات بهترین واکنش را از خود نشان دهید. زیرا از قبل برای بروز هر اتفاقی، راهحل مناسبی را پیشبینی کردهاید برنامهریزی نه تنها در کلاس درس سنتی یا حضوری اهمیت دارد، بلکه حفظ آن در آموزش آنلاین نیز اهمیت بسزایی دارد. یک بستر آموزشی یا فایلی مجزا به منظور نگهداری اطلاعات مربوط به دانشآموزان، دروس، محتوا، برنامه درسی، تکالیف، ارزیابی و از این قبیل ایجاد کرده و سازماندهی کنید. در ادامه چندین نکته که باید در آموزش آنلاین سازماندهی شوند را ارائه میدهیم
شما با برنامهریزی میتوانید
زمانتان را به درستی مدیریت کنید،
به اهدافی که در ذهن دارید، برسید،
کارهایتان را در موعد مقرر به اتمام برسانید،
موضوعات آموزشی را به درستی تعیین کنید،
برای جلسات بعدی آموزشی برنامهای منظم داشته باشید،
برنامهای را برای تمرین مخاطبانتان تدارک ببینید
ایجاد ساختاری مناسب برای آموزش آنلاین
یک جدول زمانی تهیه کرده و آن را به دقت دنبال کنید
اطلاعات را در یک بستر آموزشی واحد که دانش آموزان قادر به دسترسی به آن باشند، سازماندهی کنید
بستری مناسب برای دانشآموزان برای تهیه یادداشتها، یادگیری و انجام تکالیف ایجاد کنید
دانش آموزان را در فواصل منظم ارزیابی کنید
بازخورد دانش آموزان را دریافت کنید
محیطی دوستانه برای دانش آموزان ایجاد کنید
8.تولیدمحتوا
طراحی آموزشی فرایندی نظاممند و حساب شده است و باید برای آن برنامهریزی دقیقی انجام دهید تا به موفقیت برسید. به خصوص برای آموزشهای آنلاین که کاملا متفاوت از آموزشهای حضوری هستند اگر مهارت تولید محتوا را نیاموخته باشید، ابدا نمیتوانید به مدرس تبدیل شوید
شما باید ابتدا خودتان توانایی نوشتن متنهای آموزشی و مقالات را داشته باشید تا اگر مقالهای را به دیگری واگذار کردید بتوانید در مورد کیفیت آن اظهارنظر کنید
از طرف دیگر نیز ضبط ویدیو و صوت را بهتر است خودتان انجام دهید و برای ادیت، فایلهای ضبط شده را به دیگران بسپارید. یادگیری این موارد به شما کمک میکنند تا بتوانید سریعتر محتوا تولید کنید و به اهدافتان برسید
این نکته را به یاد داشته باشید که در تدریسهای آنلاین شما باید مهارت تولید محتوا را بیش از هر مهارت دیگری یاد بگیرید تا بتوانید آموزشهایی با کیفیت به دیگران ارائه دهید. در غیر این صورت مخاطبانتان را از دست خواهید داد
برای طراحی آموزشی باید مراحل اساسی زیر را حتما در آموزشهای خود در نظر بگیرید
هدفهای کلی در راستای موضوع آموزش خود تعیین کنید،
طرحها و فعالیتهای حساب شدهای را در نظر بگیرید،
برنامه زمانی منظمی را برای فعالیتهایی که تعیین کردهاید، در نظر بگیرید،
طرح ها و فعالیتهایتان را به مرحله اجرا برسانید،
آموزشهای خود را چندین بار تجزیه و تحلیل کنید،
برای تولید محتواهای مناسب متنی، ویدیویی و صوتی برنامهریزی کنید
این نکته را فراموش نکنید که باید تمام این مراحل را به درستی تعیین کنید تا بتوانید به نتیجهای که مد نظر دارید، برسید
9.فناوری
با گذشت سالها پیشرفت شگرفی در زمینۀ فناوری حاصل شده است. فناوری آموزشی در جهت انتقال دانش و مهارت به دانشآموزان در سراسر جهان نقش بسزایی ایفا کرده است. معلمان میبایست دانش خود در زمینۀ فناوری را برای بهبود تجربیات آموزشی و یادگیری بهتر بهروز نمایند. ایشان بایستی اهمیت هرگونه ابزار تکنولوژیکی مفید برای آموزش و یادگیری را آموخته و درک کنند. همچنین بایستی مطمئن شوند که ابزارهای یادگیری آنلاین برای دانش آموزان ایشان مناسب است و بسترهایی را انتخاب کنند که درک آنها آسان و ساده باشد. در ادامه چندین نکته را به منظور توسعۀ مهارت های تکنولوژیکی معلمین ارائه میدهیم
در مورد فناوری آموزشی جستجو کرده و بیاموزید
بسترهای آموزشی آنلاین و کاربردهای آن، روشها، مزایا و از این قبیل را درک کنید
ابزارهای مختلف آنلاین در زمینۀ آموزش و یادگیری را یاد بگیرید
برای تمامی موضوعات و مشکلات در زمینۀ ابزارهای آموزشی یا یادگیری از پشتیبانی فنی استفاده کنید
برنامه های آموزشی مناسب ، وب سایت ها و ابزارهای مناسب برای آموزش موثر را بارگیری کنید
اطلاعات مرتبط به دروس را در وبسایتهای آموزشی معتبر، مقالات، وبلاگها، مجلات،کتابهای الکترونیکی و غیره بررسی نمایید
ابزارهای لازم و مهم برای سازماندهی اطلاعات در خصوص مشارکت و حضور دانش آموزان، ارزیابیها، تکالیف، بازخورد، محتوای دوره آموزشی، فعالیت ها و غیره را یاد بگیرید
بستر ارتباطی مناسب بین دانش آموزان، معلمان و والدین ایجاد کنید